Nieuws
Achter de schermen: Realtime dashboard
Gepubliceerd op donderdag, 22 mei 2014 door Floris Ankersmit
In een eerder nieuwsbericht heeft u kunnen lezen welke maatregelen wij hebben genomen om onze diensten te monitoren. Als aanvulling daarop zal dit artikel gedetailleerder in gaan op hoe wij die informatie weergeven door middel van de Exonet dashboards in ons kantoor.
De stabiliteit van ons cloud platform is belangrijk voor onze klanten en daarom ook voor ons. Onze hoogste prioriteit is dan ook het voorkomen van problemen, voordat deze negatieve invloed hebben op de bereikbaarheid of performance van een server. Onder meer door middel van het Exonet dashboard houden wij continu alle servers, nodes en essentiële processen in de gaten. Hierdoor kunnen wij assertief actie ondernemen en server stabiliteit waarborgen.
TV Dashboard
In ons kantoor hangen meerdere schermen die afwisselend statistieken over ons cloud platform tonen en diverse gegevens weergeven met betrekking tot ons klanten contact. Van alle nodes waaruit ons cloud platform bestaat, circuleren de grafieken over het scherm. Pieken kunnen bijtijds ontdekt worden, waarna wij zullen ingrijpen indien nodig, om hinder te voorkomen.
Server monitoring
Net als voor onze eigen servers, monitoren wij de servers van klanten die een SLA hebben continu. Dat wil zeggen dat we alle diensten in de gaten houden, zoals bijvoorbeeld load, schijfruimte, HTTP en MySQL. Indien er diensten zijn die een waarschuwing hebben, verschijnen de server details op ons scherm en kunnen wij actie ondernemen zodat escalatie wordt voorkomen.
Op deze manier weten wij altijd wanneer een specifieke server van een klant bijvoorbeeld een hoge load heeft. Indien een klant een probleem ondervindt met zijn server, is de kans groot dat wanneer hij of zij contact met ons op neemt, wij al op de hoogte zijn van de situatie en dat er al een onderzoek loopt.
Telefoongesprekken
Op ons dashboard in het kantoor zien wij realtime onze inkomende- en uitgaande telefoongesprekken. Dankzij de koppeling met onze VoIP provider Belcentrale, zien wij direct wie ons belt en vanuit onze backend worden bijbehorende klant gegevens direct getoond. In de meeste gevallen heeft dit tot gevolg dat u direct de juiste persoon te spreken krijgt. Heeft u bijvoorbeeld eerder op de dag al contact met iemand van ons gehad, dan zien wij dat direct op het scherm en zullen wij er voor zorgen dat u dezelfde persoon opnieuw spreekt. Dit voorkomt in de meeste gevallen dat u doorverbonden moet worden naar een andere support engineer.
Achterliggende techniek
Het Exonet dashboard hebben wij zelf ontwikkeld. Het sluit precies aan op onze backend en we hebben er de volledige controle over. Wij proberen veel van onze bedrijfsprocessen te automatiseren. Dit heeft tot gevolg dat vrijwel alle data beschikbaar is in onze backend. Hiermee kan de informatie op het Exonet dashboard aangepast worden naar wat voor ons interessant is.
De data op het dashboard wordt realtime bijgewerkt en is daarom altijd relevant. Afhankelijk van diverse parameters worden de meest relevante gegevens doormiddel van zogenaamde push-data naar alle schermen tegelijkertijd verzonden.